ניו יורק לגילאי 15-18 07.7.2019 לגילאי 13-15

[= Statue Of Liberty =]

בוקר טוב לכם הורים יקרים,

אנחנו כאן אחרי עוד יום עמוס חוויות שלמעשה מבחינתכם - אתם קוראים אותן בוקר אחרי.

אז מה היה לנו היום? שנאמר - שלישי: פעמיים כי טוב!

אחרי ארוחת הבוקר המסורתית, חזרנו ללמוד אחרי 3 ימים של הפסקה. הכרנו את החבר'ה החדשים מצרפת ומגוודלופ (ידעתם שיש מדינה כזו?!) וגילינו שהם נורא חמודים. הבעייה העיקרית היא שכולם מדברים צרפתית ונורא נוח להם לחזור ולדבר צרפתית אבל אנחנו מתעקשות!

היום גם ערבבו מחדש את הכיתות אז ככה זכינו להכיר עוד ילדים, גם כאלה שנמצאים כאן שבוע אבל לא זכינו להכיר.

אחרי ארוחת הצהריים והוצאת כספים נוספים, פגשנו את טרי - המדריך האגדי - שלקח אותנו לראות את פסל החירות!!!!🗽🗽🗽🗽🗽🗽🗽

אויש, רגע... אבל לפני זה יש עוד כמה דברים שראינו...

עברנו באזור של וול סטריט ושל דרום העיר, אזור שונה לחלוטין של העיר שאליו נחזור ביום שבת ולכן לא התעכבנו בו יותר מדי... ראינו בניין שבו אנשים קנו את הכרטיסים לטיטאניק ובו גם ישבה אותה חברת אוניות שיצאה להצלת אלה ששפר עליהם מזלם ועלו על סירות ההצלה. לאחר עצירת הסברים קצרה הלכנו לנו למקום ממנו יוצאת המעבורת לאי שבו מוצב הפסל ובדרך למדנו על מהגרים ועל ההסטוריה של ניו יורק (שבעבר הייתה קרויה "ניו אמסטרדם").

באזור ממנו עלינו על המעבורת הייתה פעם חומה שהגנה על מנהטן מפולשים. בשנים האחרונות החלו שם חפירות ארכיאולוגיות למציאת אותה החומה.

כשעלינו על המעבורת⛴️ גילינו קפיטריה יקרה מדי (הידעתם שקפיטריה היא בעצם coffee☕ +tea 🍵+ area?)♨️, שירותים קטנים מדי ו 3 קומות בהן ניתן לשהות בהפלגה הקצרצרה ולסקור את הסביבה (או מבחינתנו ומה שעניין אותנו - לצלם את פסל החירות מכל הכיוונים!).

על המעבורת עלינו 3 פעמים. הפעם הראשונה הביאה אותנו לLiberty Island שזהו האי עליו נמצא הפסל המפורסם. פתאום זכינו לראות את הפסל משלל כיוונים שלא מראים לנו בסרטים ובתמונות ולראות שעל הספר שמחזיקה הגברת יש כיתוב (וממש הצלחנו לראות אותו). עשינו סיבוב רגלי באי הקטן והחמוד, צילמנו, צילמנו, צילמנו,📷📸📱 וראינו גם את קו הרקיע היפייפה של ניו יורק🌇🏙️ שגם אותו צילמנו משלל כיוונים. עוד על האי - מוזיאון שמסביר על תהליך בניית הפסל.
היום גילינו שהפסל הגיע במקור בצבע שחור🖤, ובהמשך עבר תהליך של חמצון והפך בתחיל לאדום ❤️(חלודה למעשה, שכן הוא עטוי נחושת) ורק לאחר מכן הגיע לצבע המיוחד והטורקיזי💙💚 שאנחנו מכירות היום.

עוד גילינו כמה הוא עצום!!!!!!! לא נתפס איך יצרו אותו! גובהו של הפסל, מבסיסו ועד לקצה הלפיד 🔥שמחזיקה גברת ליברטי, הוא 93 מטרים והוא ממוקם על בסיס אבן בגובה 27 מטרים שיושב על בסיס נוסף בצורת כוכב, שמתנשא אף הוא ל-20 מטרים.

פעם ניתן היה לעלות ללפיד (יש הדגמה במוזיאון) אבל מאז אירועי 11/9 המסלול נסגר ופשוט לא חזר לעבוד מאז. מה שכן, תמורת מחיר מופקע - ניתן לעלות לכתר של הגברת (אמאלה!). ראינו גם אנשים שעלו על הבסיס של הפסל. לא הבנו בשביל מה.... משם לא רואים את הפסל עצמו.

בכל מקרה, לאחר תהייה, שאלנו את טרי שלנו - איך פיזית עולים לכתר שהוא כל כך גבוה - מסתבר שמדובר בכמות לא מבוטלת של כ- 400 מדרגות!!!!

גילינו גם שהפסל בכלל תחת שליטתה של ניו ג'רזי ולא של ניו יורק! שוקינג!!

אחרי סיבוב שהיה בעיקר, כפי שכתבנו, סביב הצילומים, עלינו חזרה למעבורת שלקחה אותנו ל Ellis Island. זהו אי שעד שנות העשרים של המאה הקודמת היה מקום הקליטה של המהגרים. שם היו עושים להם בדיקות רפואיות🥼⛑️👩‍⚕️👨‍⚕️ ומנטליות🧠 וכן בודקים את רקע העבודה שלכם וכך למעשה שיבצו אותם במקומות עבודה. גילינו גם פרטים פחות נחמדים כמו שינויי שמות בתעודות הזהות רק כי הפקיד לא הצליח להגות נכונה את השם, או ניצול חוסר האונים של המהגרים שלא ידעו את השפה ובכך קיבלו שיבוצי עבודה ששלא תואמים את יכולותיהם. במוזיאון ראינו סוג של קופסאות איתן המהגרים הגיעו מהמדינות השונות (בעיקר מאירופה ומאסיה), 🎒👜ארגז אחד שאמור היה להכיל חיים שלמים של אדם או משפחה. ראינו את אולם הקליטה ומיצגים של תמונות מאותה תקופה של התהליכים השונים. היו גם כאלה שישנו שם לילה או שניים לפני ששוחררו לעיר.

עוד במקום - סרט שמסביר את ההסטוריה של המקום ומונומנט עגול ומרשים מאד שבו כתובים השמות של כל המהגרים שעברו דרך Ellis Island.

אחרי אליס איילנד עלינו על המעבורת חזרה למנהטן אהובתינו. הספקנו להסתובב קצת בדרום העיר, היינו בחנות כלבו גדולה ומפורסמת שנקראת סנטורי 21, ב H&M ונשנשנו קצת סמוסה הודית. לירון הצליחה לארגן שנשאר לאכול בעיר ושנצליח לראות את העיר בלילה כמו שכל כך קיוונו. ולא סתם... 🌃🌃🌃בטיימס סקוור!!! אז עלינו על הסאבוואי והגענו לפאר היצירה!!! הייתה לנו שעה בלבד להינות מכל הטוב הזה וגם לאכול ארוחת ערב, אז בעצתה של לירון הלכנו לאכול (מי המבורגר ומי איטלקי) ורק אז הצטלמנו. ככה זכינו לצלם את המקום הנפלא הזה בחושך ועם כל האורות זה היה פשוט מרהיב.

מחר נלך שוב לטיימז סקוור ונזכה גם לראות את החנויות המיוחדות ועליהן נכתוב לכם מחר.

אחרי ההלם מהגודל והעוצמה, הלכנו לנו מרחוב 42 לרחוב 33 לכיוון התחתית לג'רזי. ההליכה הייתה כיפית כי זכינו להינות עוד קצת מהעיר בלילה.

כשהגענו לג'רזי, כרגיל נכנסנו לפארמסי שאנחנו כ"כ אוהבות ואחר כך המשכנו במסע הביתה.

מותשות ומרוצות אנחנו בהתארגנות לשינה.

מאחלות לכן.ם יום חווייתי,

על יום המחר - ביומן המסע הבא.